Cookies
Ecorys maakt op deze website gebruik van cookies om de website verder te verbeteren en om bezoekstatistieken bij te houden. Door gebruik te maken van deze website geeft u impliciet toestemming voor het gebruik van cookies. Wilt u meer informatie, klik dan hier voor onze privacy statement.
bron: http://www.ecorys.nl/de/projects/peer-review-de-praktijk/295

Peer review in de praktijk

Opdrachtgever
Ministerie van OCW
Status
afgerond
Jaar
2013

Het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs op alle niveaus is een van de speerpunten van het kabinet. Het ‘Actieplan Leraar 2020 – Een krachtig beroep’ bevat voorstellen om de professionaliteit van leraren en schoolorganisaties te verbeteren. Onderdeel hiervan is de ambitie dat in het jaar 2020 op alle Nederlandse scholen leraren structureel gebruik maken van peer review.

Ecorys heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van peer review onder leraren op scholen in het po, vo en mbo. Er zijn 12 goede praktijkvoorbeelden geïdentificeerd: 4 in het po, 4 in vo en 4 in het mbo. Op deze scholen worden verschillende vormen van peer review toegepast, waaronder collegiale consultatie, intervisie, collegiale visitatie en interscolaire visitatie.

De praktijkvoorbeelden bieden praktische handvatten voor instellingen die met peer review aan de slag willen. Er is aandacht voor ondermeer de opbrengsten van peer review, inbedding en borging en voor knelpunten en succesfactoren.

Het rapport is rechts op deze pagina te downloaden. Meer informatie is te vinden op de website van de onderwijscooperatie .

Susan van Geel

Consultant

+31 (0)10 453 86 14

© 2014 Ecorys